Zaterdag 31 januari 2015 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Jolande Boerlage - WaarBenJij.nu Zaterdag 31 januari 2015 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Jolande Boerlage - WaarBenJij.nu

Zaterdag 31 januari 2015

Blijf op de hoogte en volg Jolande

31 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia Ora,(welkom) je zal het niet geloven, maar vandaag regent het en niet een beetje, ’s morgens weer lekker ontspannen in de hotpool gezeten en gezwommen in de regen en daarna in de camper koffie gedronken en de blog bijgewerkt en toen naar de Pohutu geiser gegaan, inmiddels droog maar wel zwaar bewolkt en wat motregen. In Te Puia hebben we een rondleiding gedaan door een Maori vrouw. Het is heel interessant, ze vertelt ons over haar familie en haar Moari cultuur, zij vertelt dat een Maori beeld altijd 3 vingers heeft, die staan voor geboorte, leven en dood. We beginnen met de langste plaatsnaam in Nieuw Zeeland : Te Whakarewarewaretangaoteopetauaawahiao , we hebben er een paar keer op geoefend en ja hoor toen hadden we het. Lewis uit Balclutha op de farmstay leerde hij het zijn kleindochter en ons. Toen lukte het net niet. Ha ha. Ze vertelde over de geisers en hoe vader hemel en moeder aarde werden gescheiden en dat moeder aarde daardoor heel verdrietig was omdat zij de vader wel zag maar niet kon aanraken, zij werd omgedraaid en haar ongeboren kind werd heel boos en dit ontaarden in aardbevingen en geisers. Er was ook nog een kiwi te zien maar die hield zich schuil, we konden hem alleen maar op de camera zien. We hebben de mudpool zien pruttelen en de geisers zien spuiten. We hebben de houtsnijschool en de weverij gezien en daarna nog welkom geheten door Maori’s met een welkomst ritueel. We moeten ons haasten naar de camping om onze bus te halen die ons naar de Maori show te gaan zien.
We werden opgehaald door Jimmy onze buschauffeur die slecht verstaanbaar is omdat hij geen tanden meer heeft. Hij vertelt ons wat ons te wachten staat. Bij binnenkomst werd ons een tafel gewezen, wij zaten met Engelsen en Chinezen. Er werd gevraagd wat onze nationaliteit was, er waren er 24.
Het hangidiner werd in de grond voorbereid en men liet het 3 ½ uur garen. Kippen, lamsbouten en aardappelen. Voor we gingen eten kregen we een show, een kanoboot kwam voorbij met een stel Maori’s die hun krijgsgezang deden. Daarna een heel leuke show waar ook veel humor en zang en dus ook de Waka waka werd gedaan. Met rollende ogen en uitgestoken tong. Herkenbaar bij de rugbywedstrijden. Jammer dat we geen rugbywedstrijd kunnen meemaken omdat het nu zomerreces is. Heerlijk gegeten en vooral de toetjes waren verrukkelijk. Nog een wandeling naar buiten door het rainforest gemaakt en gloeiwormen gezien. Jimmy heeft tijdens de terugreis ons vermaakt met Maori liedjes, de mannen kregen een Maori afscheidsgroet :een hand en 2 keer een neusje en wij vrouwen kregen niets.